۱۳۹۰ مرداد ۲, یکشنبه

بهایی که بهاییان ایران می پردازند !


بهایی که بهاییان ایران می پردازند
سپهر عاطفی

جرس: بهاییان در ایران چه وضعی دارند؟ شهروندان بهایی با چه محرومیت‌ها و تضییقات انسانی و شهروندی در جمهوری اسلامی دست به گریبانند؟ این پرسش‌ها و سئوال‌های مشابه، در گفت‌وگو با یکی از هموطنان بهایی مورد تامل قرار گرفته است .

"سپهر عاطفی" از شهروندان بهایی است که "جرس" برای تبیین و واکاوی پاسخ پرسش های پیش گفته، با وی به گفتگو نشسته است। او که به دلیل اعتقادات خود از تحصیل در دانشگاه های ایران محروم شده و به آلمان مهاجرت کرده است، اکنون در کمیته گزارشگران حقوق بشر عضویت دارد و از فعالان حق تحصیل است. از وی درباره موارد تبعیض علیه بهاییان، تجربه شخصی اش از فشارها در جمهوری اسلامی و نوع نگاه جامعه ایران به بهاییان سئوال کردیم.


متن این گفتگو را در زیر می خوانید.

آقای عاطفی! مهم ترین موارد نقض حقوق بهاییان در جمهوری اسلامی از دید شما چیست؟
اگر بخواهیم موارد نقض شده از حقوق بهاییان ایران از ابتدای جمهوری اسلامی را برشماریم باید به موارد اعدام بهاییان، اخراج ایشان از محل کار و دانشگا‌ه‌ها، عدم پرداخت حق بیمه و بازنشستگی، تخریب اماکن مقدسه بهایی، مصادره‌ی اموال، اخراج از شهر‌ها و روستا‌های محل زندگی، مشکلات انحصار وراثت که در صورتی که در ورثه‌ی یک فرد بهایی یک فرد مسلمان وجود داشته باشد همه‌ی ارث به او می‌رسد، مشکلات ثبت ازدواج بهاییان، عدم اجازه‌ی تحصیل در دانشگاه‌ها، به آتش کشیدن محل کار، تخریب قبرستان‌ها، بازداشت‌های غیرقانونی، عدم اجازه‌ی برگزاری مراسم مذهبی و ... نام برد. به طور کلی می‌توان گفت بهاییان از هیچ‌گونه حقوقی در جمهوری اسلامی برخوردار نیستند.

تجربه شخصی جنابعالی از موارد نقض حقوق شهروندی شما در رابطه با باورهایتان چیست؟
خانواده‌ی پدری و مادری من هر دو از روستای محل زندگی‌شان اخراج شده بودند. پدربزرگ‌ام سال ۵۹ تیرباران شد و دیگری تحت تعقیب قرار داشت و پدرم پیش از این بازداشت شده بود. هر چند این‌ها قبل از به دنیا آمدن من اتفاق افتاده بود اما رنج آن تا همین لحظه نیز با من مانده است. اصولا به عنوان بهایی اگر بخواهی در ایران زندگی کنی، همواره سایه‌ی سنگین نیروهای امنیتی و تعقیب را حس می‌کنی و زندگی زیر ذره‌بین وزارت اطلاعات را تجربه می‌کنی. ضمن این‌که در دوران مدرسه از سوی بعضی از معلم‌ها آگاهانه به اعتقادات من و هم‌کیشانم توهین می‌شد و متاسفانه مثل بسیاری دیگر از بهاییان از تحصیل در دانشگاه‌‌ها نیز محروم شدم.

فشارهای امنیتی و قضایی علیه بهاییان بعد از انتخابات ریاست جمهوری چه وضعی یافته است. آیا درباره تعداد بازداشتها و اعدام ها در این دوره اطلاع جامعی دارید؟
بازداشت و فشار بر بهاییان به خصوص در دو سال اخیر شدت بی‌سابقه‌ای داشته است که به نظر می‌رسد که اقدامی هماهنگ در همه‌ی شهرها است. از کرمان تا تبریز، تهران، اصفهان، مشهد، ساری و...احضارها و بازداشت‌ها گسترده است. برای مثال در ماه گذشته ۱۲ نفر در اصفهان بازداشت شده‌اند و همه‌ی بهاییان سنندج به دلیل «تعامل با غیربهاییان» و «شرکت در ضیافت» تهدید شده‌اند و اخطار گرفته‌اند. متاسفانه آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌ها نیست اما به نظر می‌رسد نزدیک به ۸۰ نفر از بهاییان در سراسر ایران در زندان باشند. در مورد اعدام نیز خوشبختانه به علت اعتراض‌های بین‌المللی و فعالیت فعالان حقوق بشر چند سال اخیر شاهد اعدام بهاییان نبوده‌ایم، هر چند باز هم مواردی از مرگ مشکوک در زندان‌ها گزارش شده است.

درباره ابعاد مهاجرت بهاییان چه اطلاعاتی دارید؟
مهاجرت بهاییان به خارج از کشور به یکی از هدف‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تبدیل شده است. جای تاسف است که دولتمردان جمهوری اسلامی به جای استفاده از نیروی جوان کشورشان آن‌ها را به نقاط مختلف جهان کوچ می‌دهند. اما در مورد ابعاد این مهاجرت‌ها آماری در دست نیست یا حداقل بنده از آن اطلاعی ندارم کما این‌که در طول این ۳۰ سال و در دوره‌های مختلف نیز این مهاجرت‌ها نوسان داشته و همیشه به یک شدت نبوده است.

تبلیغات حکومتی چه تاثیری در ذهنیت عموم مردم نسبت به بهاییان داشته است؟
قطعا هنگامی که رادیو، تلویزیون، مطبوعات و انتشارات به این حجم و گستره بر ضددیانت بهایی تبلیغات می‌کنند، در ذهن عموم مردم بی‌تاثیر نخواهد بود. اما تجربه‌ی شخصی من نشان می‌دهد به خصوص در چند سال اخیر هر چه حکومت بیشتر به مخدوش کردن چهره‌ی بهاییان روی آورد، مردم کمتر حرفش را باور کردند و اتفاقا نتیجه‌ی عکس آن را گرفتند. در تمام این سال‌ها همه‌جا گفتند و نوشتند بهاییان جاسوس‌اند، فرقه‌ی استعماری‌اند، دروغ‌گو و نجس‌اند اما مردم نتیجه گرفتند، بهاییان از خودشان هستند و مثل ایشان، مردمانند. زیرا بهاییان را در میان خودشان دیدند و مستقیم با آن‌ها گفت‌و‌گو کردند. اما متاسفانه در برخی موارد نیز این تبلیغات موجب دامن زدن تعصبات مذهبی گروهی بسیار کوچکی نیز شده است.

برخی علما و نواندیشان دینی نظیر مرجع فقید شیعه آیت الله منتظری طی فتوایی بر رعایت حقوق شهروندی بهاییان تاکید داشتند. ارزیابی جنابعالی از این فتوا و همچنین از تلاش نواندیشان مسلمان برای تاکید به رعایت حقوق شهروندی و سیاسی بهاییان چیست؟

آیت‌الله منتظری و مسلمانانی که به دفاع از حقوق شهروندی و انسانی بهاییان قیام کردند، نام خود را به نیکی در تاریخ ثبت خواهند نمود. ایشان نشان دادند که می‌توان جدا از این که هر کس به چه دین و مرامی اعتقاد دارد یا ندارد، از حقوق شهروندی او دفاع کرد. زیرا ما قبل از هر چیز انسانیم و دین و نژاد و جنس و زبان نباید باعت بروز چنین اختلافات سختی میان ما شود.

سپاس از وقتی که در اختیار جرس قرار دادید.

برگرفته از :
http://www.rahesabz.net/story/40236/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر